Wat zijn cookies en hoe worden ze gebruikt?
De afdelingen online marketing en development verschillen volledig van elkaar en toch moeten ze (vaak) samenwerken. Wat is hun opinie over de cookiewet en de mogelijke verandering daarin? En, hoe gaan zij om met de cookies? Wat zijn de voor- en nadelen?
Allereerst wat achtergrondinformatie over de verschillende cookies waar development en online marketing veel gebruik van maken.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn momenteel nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in het winkelmandje plaatst. Ook als je ‘ingelogd blijven’ aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel gebruikers erg prettig werkt. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je volgens de wet geen toestemming aan de bezoeker te vragen.
Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen.
Analytische cookies
Diensten zoals Google Analytics maken gebruik van analytische cookies. Door middel van deze cookies krijgen eigenaren van websites inzicht in het gebruik van hun website. De privacy van de bezoeker blijft met deze analytische cookies gewaarborgd. Met deze data kunnen websites geoptimaliseerd worden, waardoor je de gebruikerservaring voor bezoekers kunt verbeteren.
Voor analytische cookies die worden gebruikt om het verkeer op een website te analyseren, hoef je geen toestemming aan de bezoeker te vragen. Hierover moeten bezoekers wel geïnformeerd worden in een cookie- of privacyverklaring.
Over analytische cookies moet je bezoekers informeren.
Tracking-cookies
Tracking-cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen uiteindelijk gerichte aanbiedingen gedaan worden. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de remarketingcampagnes van Google AdWords. Niet alleen Google AdWords maakt gebruik van tracking-cookies, ook socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites maken gebruik van deze cookies. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat een gebruiker geaccepteerd heeft dat cookies worden bijgehouden, mogen deze cookies worden geplaatst.
Voor tracking-cookies moet je toestemming vragen.
De Europese commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Momenteel is het zo dat dit per website los gevraagd wordt. Internetgebruikers moeten cookies wel accepteren, anders verschijnt in veel gevallen een niet-werkende website. In de e-privacyverordening zal het plaatsen van cookies alleen zijn toegestaan als:
- er alleen gewerkt wordt met functionele cookies
- analytische cookies worden toegepast puur voor eigen gebruik en niet met derden worden gedeeld.
- de internetgebruiker toestemming heeft gegeven in de browserinstellingen.